ساخت کیف غذا بهترین خبر برای دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و هر فردی است که ممکن است مجبور باشد بیرون از خانه غذا بخورد. بسیاری از افراد ظرف غذای خود را در داخل کیسه‌های معمولی، نایلون و … حمل می‌کنند. این موضوع مشکلات زیادی دارد. اول این که زیاد وجهه خوبی ندارد و می‌تواند شخصیت شما را در میان دوستان، هم کلاسی‌ها و همکاران خراب کند. اما این تنها مشکل شما نیست. ممکن است یک روز از خواب بیدار شده و متوجه شوید، چیزی برای قرار دادن ظرف تان در آن پیدا نمی‌کنید. در این شرایط بهترین کار خرید کیف غذا است تا هر روز با خیالی راحت از خواب بیدار شوید.

صد البته خریدن کیف ناهار می‌تواند ایده خوبی باشد. اما راهکارهای جالب دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید به سادگی و با کمترین امکانات کیف غذای خود را بسازید. اگر می‌پرسید چگونه، آموزش درست کردن کیف غذا برای شما نوشته شده تا همین امروز برای ساخت یک کیف جذاب اقدام کنید.

کیف غذا چیست؟

کیف غذا وسیله‌ای است که از آن برای حمل و نقل مواد غذایی استفاده می‌شود. این کیف مععمولا از جنس نایلون یا وینیل ساخته می‌شود تا مدت ماندگاری مواد غذایی افزایش پیدا کند. چنانچه کارمند هستید، در دانشگاه تحصیل می‌کنید یا به هر دلیل دیگری مجبور به خوردن غذا بیرون از خانه می‌باشید، خرید یک محفظه حمل غذا از جمله واجبات است. با این حال اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی کنید، در ادامه به آموزش ساخت چنین کیفی می‌پردازیم. آموزشی که قرار است با کمترین وسایل یک کیف جذاب به شما هدیه دهد. فقط کافی است مراحل گفته شده را گام به گام طی کنید تا کیف شما ساخته شود.

آموزش ساخت کیف غذا

با آموزش درست کردن کیف غذا می‌توانید یاد بگیرید کیف خودتان را با پارچه مورد علاقه‌تان بسازید و از آن برای حمل غذا به کلاس، اداره یا هرجایی استفاده کنید. لازم به ذکر است ساختن این کاردستی کار چندان سختی نیست، بلکه به کمی حوصله و صد البته خلاقیت نیاز دارد. پس اجازه دهید کمی وقت‌تان را بگیریم تا بدون هزینه اضافی صاحب یک کیف غذای خودساز شوید.

لوازم مورد نیاز برای درست کردن کیف غذا

بسیاری از افراد خرید کیف غذا را مانند بسیاری دیگر از کالاها ترجیح می‌دهند. چرا که گمان می‌کنند ساخت چنین کالاهایی در خانه یا محیط کار سخت و پیچیده است. بسیاری از افراد هم به دلیل عدم داشتن وسایل مورد نیاز از دوختن آن چشم پوشی می‌کنند. با این حال خبر خوشحال کننده این است که در حال حاضر برای ساخت چنین کیفی نیاز به لوازم خاصی ندارید. با استفاده از ساده‌ترین ابزار می‌توانید یک کیف ناهار برای خود بدوزید. برای این کار تنها به وسایل زیر نیاز دارید:

  • پارچه (وینیل)
  • متر
  • قیچی
  • زیپ
  • نخ
  • سوزن

مرحله 1: برش الگو برای ساخت کیف غذا

بیایید آموزش را شروع کنیم. در گام نخست درست کردن کیف غذا باید یک پارچه نسبتا ضخیم ( ترجیحا از جنس وینیل ) تهیه کنید. همانطور که مشخص است، یک کیف غذا از تکه‌های مختلف پارچه ساخته می‌شود. بنابراین شما در این مرحله باید دست به کار شده و الگوهای مورد نیاز را برش بزنید. در ادامه اندازه هر برش از پارچه ارائه شده است:

  • 1 تکه بزرگ 19 اینچ در 6 اینچ
  • 2 قطعه جانبی 9 اینچ در 6 اینچ
  • 2 قطعه 3 اینچ در 10 اینچ
  • 2 نوار لوله‌ای 2 اینچ و عرض ¼ 1 اینچ (اختیاری)

مرحله 2: دوخت بدنه اصلی کیف غذا

وسط لبه بلندتر پارچه بزرگ را با گچ علامت بزنید. سپس به همین صورت روی مرکز لبه کوچکتر پارچه جانبی نیز علامت گذاری کنید. مشابه شکل زیر مراکز علامت گذاری شده را تراز کرده و آن‌ها را روی هم قرار دهید. در این مرحله می‌توانید نوار لوله‌ای را هم میان دو پارچه اضافه کنید. اکنون با استفاده از یک سوزن مناسب محل مدنظر را بدوزید.

اگر می‌خواهید مطمئین شوید این مرحله از ساخت کیف غذا را درست انجام دادید یا نه، می‌توانید پارچه جانبی را تا کنید. در این صورت باید کیف نیمه کاره شما مشابه تصویر زیر باشد.

در ادامه باید لبه بلندتر پارچه جانبی را به صورت زیر تا کنید تا در لبه پارچه بزرگتر قرار بگیرد. سپس این قطعه را در جای خود بدوزید.

بعد از آن بایستی لبه بعدی را به سمت دیگر پارچه بزرگتر بدوزید. اگر کارتان به درستی پیش رفته باشد، باید کیف شما مانند شکل زیر شده باشد.

در ادامه پروسه درست کردن کیف غذا باید سراغ پارچه جانبی بعدی بروید. با استفاده از پارچه بعدی نیز همه مراحل بالا را تکرار کنید. ابتدا مرکز هر لبه را یافته، علامت گذاری کنید. سپس لبه ها را بدوزید. در انتها باید گوشه‌های پارچه بزرگتر و جانبی را به هم دوخت بزنید. اگر مراحل بالا را به درستی طی کرده باشید، کیف شما باید شبیه شکل زیر شده باشد.

مرحله 3: چاک زیپ را بسازید

در سومین مرحله از ساخت کیف غذا باید چاک زیپ کیف خود را بسازید. برای این کار زیپ را روی لبه بلند پارچه ‌های الگوبرداری شده قرار دهید. اکنون باید با استفاده از نخ سوزن یا چرخ خیاطی آن را به دو لبه بزرگتر پارچه‌ها بدوزید. لازم به ذکر است زیپ باید زیر دو پارچه قرار بگیرد. دقیقا مشابه تصویر پایین.

مرحله 4 : زیپ را به کیف بدوزید

زمان آن رسیده تا لبه بالای پارچه اصلی و زیپ را به هم بدوزید. با توجه به این که لبه زیپ 10 اینچ است و لبه کیف 6 اینچ، پس 4 اینچ از زیپ به بیرون درز خواهد کرد. اگر دقت کنید بخشی از قطعات کناری به بیرون درز کرده است. برای زیبایی بیشتر باید این اندازه اضافی را به این قسمت بیرون زده بدوزید. در نهایت کاردستی شما باید به صورت زیر درآمده باشد.

مرحله 5: دوخت دستگیره برای درست کردن کیف غذا

حمل کیف غذا بدون دستگیره غیر ممکن است. بنابراین در این مرحله از ساخت کیف غذا باید برای آن دستگیره بدوزید. برای این کار نیاز به 2 تکه پارچه به عرض ½ 2 اینچ و طول 14 اینچ دارید. اکنون دستگیره ها را از وسط تا کنید و بدوزید تا محکم تر شوند. از این 2 تکه پارچه می‌توانید برای ساخت دستگیره کیف‌تان استفاده نمایید.

مرحله 6 : دوختن دستگیره ها به کیف

دستگیره‌ها را به لبه کیف در عرض زیپ بدوزید. به این ترتیب کیف شما آماده است و می‌توانید از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش ساخت کیف غذا پرداختیم. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، ساختن چنین کیفی اصلا سخت نیست و شما می‌توانید با کمترین وسایل یک کیف جذاب برای ناهار خود بدوزید. البته ما فقط یک مدل خاص از کیف ناهارخوری را آموزش دادیم. شما می‌توانید با کمی خلاقیت هر مدل دیگری را که دوست دارید، بسازید. به عنوان مثال اگر قاشق چنگال هم با خود حمل می‌کنید، می‌توانید در کنار کیف یک پاکت بدوید تا از آن برای جا دادن اشیایی مثل قاشق و چنگال استفاده نمایید.

هرچند ساخت کیف ناهار کار بسیار راحتی است، اما بسیاری از افراد زمان یا حوصله کافی برای آن را ندارند. خرید کیف غذا می‌تواند یک راهکار مناسب برای اینگونه افراد باشد. اگر شما هم جزو این دسته هستید، شاید به دنبال فروشگاهی برای تهیه این کیف باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کیف خود را از تی تو مارکت خریداری کنید. تی تو مارکت با بهره مندی از انواع کیف غذا در طرح‌ها و مدل‌های مختلف یک انتخاب ایده آل برای هر سلیقه‌ای است. پس وارد فروشگاه شوید تا بر اساس سلیقه کیف خود را سفارش دهید.

دسته بندی شده در: